Moments creatius en família
Són moments de trobada de pares i fills amb els educadors que, en una durada aproximada d’una hora i quart, faciliten i proporcionen un treball sensorial a través d’explorar, experimentar, crear i imaginar.
Aquestes trobades van adreçades a nens i nenes de 2 i 3 anys, en les quals es té en compte el moment evolutiu en que es troben els infants. Estan en ple desenvolupament i descoberta, fet que els fa molt plàstics. Per aquest motiu és important donar eines i materials perquè sigui el propi infant el que investigui i experimenti, per fer connexions diverses i arribi a resultats diferents, tenint en compte els propis interessos i motivacions d’aquell moment, les capacitats i el grau de maduresa.
Es tracta d'un treball sensorial: el tacte a través de la manipulació, l’oïda amb la música que ens acompanya o amb objectes sonors, la vista amb llums i molts altres elements. També la plàstica hi juga un paper molt important amb la llum, el color, les construccions, manipulació... A més, treballem el desenvolupament corporal, per millorar del to muscular, donar respostes motores, capacitat perceptiva, organització del ritme, la inhibició i el control i la relació amb l’entorn.
El fet de fer aquestes sessions en família és perquè pretenem que hi hagi una estona de trobada pares/fills en el moment del joc, que és una activitat molt important en el dia a dia dels infants. El joc els permet fer descobertes de manera inconscient. A través de diferents objectes i materials l'infant experimenta de manera autònoma i lliure, amb l'observació i acompanyament dels pares, però sense condicionar-lo ni dirigir-lo.
El llenguatge corporal que s’estableix com a relació entre pares i fills és totalment diferent, posa els adults a l’alçada dels infants, seient a terra, estirats... En tot el procés hi ha un diàleg constant pares/fills amb preguntes com: què fas, com, on ho vols posar..., suggeriments, expressions d'ànims i felicitacions. Per aquest motiu, aconsellem a les famílies que sempre que es pugui, vingui un adult per cada fill o filla. Al mateix temps s'ofereixen idees de com poden seguir aquest treball a casa amb materials senzills, econòmics i quotidians que tinguem a l’abast, tot donant-los un ús diferent a l’habitual (aprofitem també per incentivar el reciclatge). Si una família busca petits moments en el seu dia a dia per jugar i experimentar, de ben segur que les relacions que s'establiran facilitaran el diàleg, comprensió dels estats d’ànim i descoberta del que van aprenent.
Durant les activitats, seguim un procés de transformació individual, on inicialment presentem uns materials (senzills, suggerents i diferents en cada sessió), no donem pistes del que es pot fer, però els animem a mirar els objectes i materials d'una altra manera (per deixar llibertat de resposta a cada família). Deixem experimentar i posteriorment proposem una activitat per fer tots junts i una altra a nivell individual. Tot allò que fem, al final ho podem prendre a casa i seguir experimentant.
És molt gratificant veure el procés de canvi que realitzen les famílies des de l’inici de l’activitat fins al final i també observar els ritmes de cada nen/a. Aquestes activitats faciliten una gran varietat de connexions neurosensorials segons la maduresa de cadascú i ajuden a construir la personalitat de cada infant.